Barcelona 2005

Kapellet på Camp Nou

4 november

Efter en tidig morgon körde Gunnel oss ner till station. Tåget gick strax efter kl 8. Planet avgick kl 14.00 och vi anlände till Barcelona kl 16.50. Vi tog flygbussen in till Plaza Catalunya och taxi därifrån till hotellet, Catalonia Albenix. Vi checkade in, hyrde en safebox och åkte hissen upp till vårt rum.

5 november

Träffade Rodrigo vid tunnelbanestation Clot. Köpte 10-resorsbiljetter till tunnelbanan. Åkte till Plaza Espana. Gick upp mot det kungliga konstmuseet. Fortsatte mer mot Olympiastadion för fotboll och diverse idrotter. Gick ner mot linbanan. Passerade simhopps- och vattenpoloarenan. Åkte med den över till World Trade Center. Resan kostade 7,50 Euro. Gick upp till La Rambla och åt paella. Gick upp till Plaza Catalunya. Åkte tunnelbana till Plaza Espana. Gick åter upp till Olympiastadion och tittade på Espanyol-Bilbao. Resultatet blev 1-1. Efter matchen gick vi tillbaka till Plaza Espana och tog tunnelbanan till Clot.

6 november

Dagens resmål var Tibidabo, Barcelonas högsta topp. Hit tog vi oss med tunnelbanelinje L1 från Clot till Plaza Catalunya. Där bytte vi till L7 upp till tunnelbanestationen vid foten av Tibidabo. Här bytte vi transportmedel till en spårvagn som klättrade upp till nästa etapp där vi åkte ett bergståg upp till sista etappen för resan. Här uppe besökte vi ”The temple of Tibidabo”, en katedral med två kyrkorum byggda ovanpå varandra. På nedvägen skulle vi äta tapas på en restaurang men där var fullt med folk så det blev en panpizza på PizzaHut istället.

7 november

Idag gick resan till Camp Nou, FC Barcelonas hemmaarena. Detta var en enorm fotbollsarena. Resan gick via två byten i tunnelbanan. Här drack vi förfriskningar, handlade i deras butik med olika Barca-prylar för 52,60 EURO och var inne på arenan. När detta besök var avslutat gick vi hela långa vägen tillbaka till den restaurang vi skulle äta tapas dagen innan. Denna promenad tog 1 ½ timme. Det blev ingen tapas denna dag heller efter köket var stängt. Vi gick tillbaka till hotellet och på kvällen åkte vi tunnelbana in till La Rambla där vi åt tapas på samma restaurang som vi åt paella på.

8 november

Dagen skulle gå i Medelhavets tecken. Vi tog tunnelbanan, gjorde ett byte vid tunnelbanestationen ”Urquinaone” och hoppade av vid tunnelbanestationen ”Barceloneta”. Vi gick ner till strand, tog av oss på fötterna och gick längs stranden med bara fötter i vattnet. Efter det så gick vi längs hamnen bort till La Rambla. Där gick vi upp och åt en glass på en italiensk glassbar. Efter denna svalkande paus gick vi upp till Cortes de Ingles, tittade på de nio olika våningarna. På nionde våningen satte vi oss och drack förfriskningar och tittade på utsikten. Besöket på varuhuset avslutades längs ner där vi köpte vin och öl som vi skulle ha med oss hem. På kvällen gick vi till Tapas-restaurangen där vi åter gick på en nit, köket var stängt. Vi gick istället till Kentucky Fried Chicken och åt kyckling.

9 november

Efter frukost kom det väntade regnet och med det kom även åska. Vi avvaktade bättre väder på hotellrummet. När regnet avtagit så begav vi oss in i staden för att titta på de gotiska och riberiska kvarteren. Efter tre timmars promenad gick vi till Cortes de Inglais och högst upp och vi åt spaghetti Bolognes. Därefter gick vi igenom hela varuhuset för att handla. Det hade börjat regna ute igen så jag köpte ett paraply. På kvällen gick vi ut för att köpa baguette med sot och skinka och öl.

10 november

Sista dagen i Barcelona. Efter en ordentlig frukost tog vi en taxi kvart i nio till flygplatsen. Planet avgick kl 10.30. Den blev något försenade så det blev 10.45. Vi landade i Köpenhamn 13.30 och gick och köpte biljetter till tåget hem. Tåget skulle avgå 14.30 men det blev 14.50 innan det kom. Det var fel på tåget så det gick inte längre än Malmö. Där fick vi boka om och nästa tåg till Halmstad gick inte förrän 17.05. Vi tog detta och var i Halmstad 18.50. Gunnel hämtade oss på stationen.