Gotland 2005

Dag 1 – 4 augusti

Efter en hel del packning begav vi oss hemifrån kl. 10. Resan gick tvärs över södra Sverige med delmålet Oskarshamn. Vi stannade för en fika ungefär halvvägs vid rastplats Innaren. Kl. 13 var vi framme i Oskarshamn och ställde oss i kö på färjeterminalen. Trots att det var två timmar innan färjan skulle gå så var där redan många bilar. Vi såg den stora färjan lägga till vid kajen. Efter lång väntan fick vi åka ombord och satte oss vid ett bord i restaurangsalongen. Efter tre timmar var vi framme på Gotland. Nu var det bara några kilometer kvar till dagens slutmål, villavagnen på Kneippbyns Camping. Efter uppackning och middag ute med havsutsikt gick vi en runda på Kneippbyn för att se oss omkring.

Dag 2 – 5 augusti

Första dagen på Gotland begav vi oss söderut för att utforska denna del av ön. Vi började med att besöka Vikingabyn i Tofta där Annica och Anton kunde skjuta pilbåge, kasta yxa, baka bröd över öppen eld och mycket annat. Efter detta besök fortsatte resan söderut och nästa stopp var vid stenmuseet i Kättelvik där man kunde se hur man bröt sandsten förr i tiden. Här fick Annica och Anton känna på hur det kändes att hugga i sandsten. Här köpte vi även en sandsten till fötterna. Vi fortsatte till Hoburgen, Gotlands södra punkt. Här åt vi pannkakor med sylt på Majstregården. Resan gick nu norrut igen men på Gotlands östra sida. Vi gjorde ett kort stopp vid Hoburgens fyr, 21,7 meter högt torn byggt 1846 för att kunna gå upp och se på utsikten. Resan gick vidare till Gotlands Djurpark i Alskog, en lagom stor park med många djur. Hemfärden till Gotlands västra sida och Kneippbyn gick via Roma där vi fyllde på både mat- och pengaförrådet. Efter middagen gick vi för att lösa ut våra gröna band som gjorde att vi hade fri entré på både sommarlandet och vattenlandet. Kvällen avslutades med att vi spelade äventyrsgolf. Resultatet blev pappa 59, Anton 70, Annica 73 och mamma 78 slag

Dag 3 – 6 augusti

Denna dagen var det dags för att besöka de norra delarna av ön Första anhalten var Lummelundagrottan där vi fick se lite av öns innehåll. Resan fortsatte via kusten upp till Kappelhamn och vidare till Bläse där vi besökte ett kalkbruksmuseum. Där fick man en inblick i olika 50-talsmiljöer som affär, café, kontor mm, dvs. hur det var förr i tiden när produktionen var i full gång i Bläse. Vi åt vår medhavda matsäck i Bläse. Nu var det dags att åka vidare till vägfärjan i Fårösund som tog oss till Fårön. Vi åkte först upp till Fåröns och Gotlands norra punkt, Fårö fyr, där man kunde skåda stora vågor från havet. Här fick barnen kasta ”mackor”. När detta besök var klart åkte vi ner till Langhammaren för att titta på alla raukar som fanns längs kusten. Efter detta var det dags att åka tillbaka till Kneippbyn. Vid denna resa fick vi uppleva första regnet på Gotland. På kvällen slappade vi, käkade och hade det bra.

Dag 4 – 7 augusti

Idag åkte vi buss in till Visby. Bussen stannade nere vid Hamnplan. Först gick vi bort och hämtade ut våra biljetter till tornerspelen på turistbyrån. Efter detta gick vi hela långa vägen bort till Gotlandsänget för att titta på den medeltida marknaden. Här provade på att äta saffranspannkaka med salmbär och grädde. När vi hade gått igenom den så gick vi upp i staden igen för att sondera var de olika intressanta platserna ligger. Vi tittade på många kyrkoruiner och åt middag på Visby restaurang vid Stora torget. Vi var inne och tittade på Domkyrkan och sedan var vi i S:t Clemens för att lyssna på Gutasagan. Vi gick nere i hamnen för att titta på båtar. Det låg inne två kryssningsfartyg, Rhapsody och Silja Europa. Vid kvart över sex tog vi bussen tillbaka till Kneippbyn. Vi gick och handlade och sedan tillbaka till villavagnen där vi slappade och hade skönt.

Dag 5 – 8 augusti

Idag hade vi en lugn dag ”hemma” på Kneippbyn. Vi började dagen med att spela en runda äventyrsgolf. Resultatet blev pappa 56, Anton 59, mamma 68 och Annica 83 slag. Eftersom det var en härlig dag så gick vi därefter till vattenlandet för att barnen skulle få bada och åka vattenrutschkana. De tyckte att de var kallt i vattnet. Efter badet begav vi oss till sommarlandet där barnen fick roa av sig för sista gången. Efter middagen tog vi bilen in till Visby och Öster Centrum för att handla.

Dag 6 – 9 augusti

Efter en blåsig och regnig natt tog vi en lugn förmiddag i villavagnen. Inte förrän halv tre tog vi bussen in till Visby. Vi började dagen med att köpa glass på Visbys största glassbar och där fanns över 100 olika sorter. Efter det åkte vi ett litet tåg runt ringmuren. Vi besökte Kapitelhusgården för att titta på den och marknaden där. Vi gick vidare till Gotlandsänget för att äta en äkta gotländsk hamburgare. Färden gick vidare till tornerplatsen där vi fick uppleva gycklare, riddare, bågskyttar och armborstskyttar. Där åt vi för första gången kanderade äpplen. När tornerspelen var slut skyndade vi oss till S:t Karins kyrkoruin för att se på ”Eld” med teatergruppen ”LEer”. I den var det mycket eld! Vi avslutade dagen med att åka taxi tillbaka till Kneippbyn.

Dag 7 – 10 augusti

Nu har dagen kommit då vi måste åka hem. Vi fick ställa klockan extra tidigt för att hinna med allt. Efter frukost och städning bar det av mot båten. Vi lämnade Gotland halv tolv. På överresan åt vi lunch och spelade kort. Halv tre kom vi till fastlandet, Oskarshamn och regnet. Nu började resan genom skogen, de sista 25 mil innan vi är hemma. Vi körde i nonstop ner Ljungby där vi gjorde ett stopp vid McDonalds för att äta. Efter detta körde vi de sista 7 milen till Halmstad.