Island 2007

Dag 1 - 11 maj 2007

Resan började på centralstationen i Halmstad dit Yvonne körde oss. Tåget mot Kastrup avgick kl 18.04 och vi var framme på Kastrup kl 20.23. I taxfree-butiken på Kastrup handlade vi lite whisky med tilltugg. Flyget från Kastrup skulle gå kl 22.30 och vi skulle vara framme på Island kl 23.35. Resan tog 3 timmar och vi fick vrida fram klockan två timmar under resa. Det som fascinerade mig mest när vi landade på Island var det karga landskapet som bestod av lavasten och saknade träd. Dessutom var det de ljusa kvällarna när solen gick ner mellan halv elva och elva imponerande. Temperaturen var ca 10 grader kallare än i Sverige. När vi hade gått igenom transithallen letade vi oss fram till flygbussen mellan Keflavik Airport och Reykjavik. Denna resa kostade 1.200 isländska kronor enkel resa.

Dag 2 - 12 maj 2007

Idag var det dags för dagsutflykten (The Golden Circle) då vi skulle besöka Hveragerdi greenhouse village, Kerid vulkankrater, Gullfoss vattenfall, Geysir hot spring area and Tingvalla nationpark. När vi stod utanför hotellingången till hotel Cabin fascinerades man av utsikten över de höga och snöklädda bergen. Vägen till resans första hållplats var likt allt annat, kargt landskap. Vi stannade vid växthuset Eden där man kunde beskåda allt från bananodling till vikingaskepp. Hela växthuset värmdes upp av hetvatten från underjorden. Därefter gick färden vidare till den utdöda vulkankratern där man kunde stå på dess rand och titta ner på vattnet i den. Vi gick även runt kratern för att få en enorm utsikt över landskapet. Färden gick vidare till Gullfors vattenfall där vi fick beskåda vattnets enorma kraft utför vatten. Det var fantastiskt att titta på och skummet kändes lång väg. Det blåste en hel del och när vi var där. Resans nästa mål var de varma källorna i Geysir där vi fick vattnet spruta högt upp i luften. Här stannade vi en bra stund för att även kunna äta lite mat. Här fick vi även möjlighet att värma oss med en varsin whisky i solskenet (i lä). Resans sista mål var nationalparken i Tingvalla. Här fick vi möjlighet att se hur kontinentalsockel mellan Europa och Nordamerika hade rört sig och skapat olika formationer i naturen.

Dag 3 - 13 maj 2007

Idag gick vi en kortare promenad på staden för att orientera oss. Vi gjorde ett kort besök vid Hallgrímskirkja innan vi begav oss tillbaka till hotellet. På efetrmiddagen var det dags för en av resans höjdpunkter, jag och Staffan skulle uppleva något som man måste göra på Island men varken han eller jag gjort tidigare. Vi skulle rida, på Islandshästar. Det var en tur som kallades för Lavaturen – kort ridtur. För en så osmidig person som jag hade jag vissa problem att ta mig upp på den ”lilla” hästen. Ridturen gick bra, lugnt och stilla genom lavalandskapet. Staffans häst vill ha gräs hela tiden så den begavs sig ut i naturen. När vi hade ridit färdigt skulle vi ta oss ner från hästarna. Här gjorde osmidiga jag en riktig vurpa och la mig på alla fyra.

Dag 4 - 14 maj 2007

På förmiddagen skulle vi göra staden. Vi stannade vi turistbyrån i Reykjavik för att handla lite souvenirer och i en affär som hette Bonus för att handla en macka och något att dricka. Vi gjorde ett besök på den berömda kyrkan som heter Hallgrímskirkja. Här löste vi biljett för att kunna åka upp i kyrktornet för att njuta av utsikten och ta bilder över Reykjavik. På eftermiddagen kl 16.00 åkte vi till Blue Lagoon (den blå lagunen). Det badställe som låg 45 min bussresa från Reykjavik. Här kunde man bada i mycket varmt vatten. Kleta in sig i lera mm. Detta var en stund njutning för både kropp och själ. Här gick Staffan vilse inne bland omklädningsskåpen så han fick gå ut och fråga mig rätt väg

Dag 5 - 15 maj 2007

Nu var vi framme på Keflavik flygplats igen. Flygplanet mot Köpenhamn skulle gå kl 13.15. Det var inga förseningar så vi lyfte i tid. När vi skulle gå ombord såg vi att det började regna. Det var den första regnskuren på hela Islandvistelsen.

Vi var framme på Kastrup kl 18.15 efter 3 timmars flygresa och vi fick vrida fram klockan 2 timmar under resan. Tåget gick från Kastrup kl 20.36 och vi var framme på centralstationen i Halmstad kl 22.56. Yvonne väntade på stationen för att köra oss hem.