Köpenhamn 2003

Köpenhamn på fem dagar 2003

Måndagen den 21 juli

Kl. 14.00 startade vi bilresa med Köpenhamn. Vi gjorde en rast i Glumslöv utanför Landskrona där vi köpte varsin glass. Efter en halvtimme fortsatta vi mot nästa mål som var Öresundsbron. Jag betalade 275 kr för att få åka över. Vädret var disigt och regnigt så utsikten var minimal. Vi kom fram till vandrarhemmet Danhostel Copenhagen Amager ca 16.30. Där checkade vi in, gjorde i ordning vår rum samt åt middag. Framåt kvällen tog vi en rundtur i närregionen, Dragör där vi fick uppleva Öresund och Öresundsbron från landsidan samt när flygplanen landade på Kastrup.

Tisdagen den 22 juli

Vi hade bestämt oss att bilen skulle få stå vid vandrarhemmet för att slippa parkeringsproblem inne i Köpenhamn. Därför tog vi den kommunala bussen in till huvudbangården. Det första som vi skulle göra var att ta någon form av rundtur. Vi hade varit i Köpenhamn tidigare så denna gång bestämde vi oss att se Köpenhamn från vattnet. Vi valde att åka en hamnrundtur med ”Netto-Bådene”. Denna avgår från Holmens kyrka så vi fick ta en promenad från järnvägs-stationen genom Christianborgs slott till avgångsplatsen. Under resan passerade vi Börsen, Nationalbanken, Nyhavn, Vi åkte in i en kanal som förr i tiden tillhörde Danmarks flotta. Här passerade vi Holmen, Köpenhamns verkliga headsetkvarter med lägenhet med egen båtplats, utställningsplatser där de mindre krigsfartygen innan fanns, batteriet Sixtus, sjökrigsskolan och den gamla mastkranen från 1700-talet. Ut på bredare vatten så passerade vi de stora färjorna som skulle gå till Oslo och Bornholm. Vi fortsatte bort till den lilla havsfrun och tittade även på Langelinjens lustbåtshamn, där alla besökande kryssningsfartyg kunde lägga till. Vi vände tillbaka mot de centrala hamndelarna och Christianhavns kanal dä vi kunde se småbåtslivet i centrala Köpehamn. När vi lämnade kanalen fick vi se en stor svart byggnad som kallades den svarta diamanten. Detta var Danmarks nationalbibliotek. Vi åkte in i kanalen som rundade Christianborgs slott där vi bl a passerade Thorvaldsens museum. Efter den hamnrundfart på ca en timme var vi hungriga och vi begav oss upp på Ströget och besökte första bästa Mc Donalds restaurang. Vi vandrade en bit på Ströget tills vi kom fram till Rådhusplatsen. Där skulle vi göra ett besök på Louis Tussaud’s vaxmuseum. Entren kostade för vuxna 74 dkr, ungdom 54 dkr och barn 29 dkr.

Onsdagen den 23 juli

Efter tagit bussen in till huvudbangården gick vi över gatan, rundade Tivoli för att komma till huvudentrén. Detta för att undvika den långa kön vid tivolientrén. När vi hade gått in och barnen hade fått sina åkband var det deras dag med oss föräldrar som en svans bakom dem. De åkte karuseller som Skärsilden, Valhalla BorgenSlangen, Minen, Tempeltårnet, Den flyvende Kuffert m fl. Efter vi hade gått en timma eller två så åt vi en bit mat och drack en öl. Efter detta fortsätta de åka hela eftermiddagen tills de hade betat av alla karuseller.

Torsdagen den 24 juli

Än en gång tog vi bussen in till stadens centrum. Här skulle vi byta buss till nr 28 som skulle ta oss till Zoo. Denna buss skulle gå enligt den karta som vi kunde ta på vandrarhemmet. Vi letade och letade men hittade inte. Vi fick gå hela långa vägen till Zoo. Innan vi började gå runt så åt vi en bit mat. Vi gick i ordning enligt den numrerade kartan. Vi började med att titta på ön med Gibbon-apor och andra olika andfåglarar, lejonen och flamingos, den nordiska delen med sälar, björnar, renar, bisonoxar, den asiatiska delen med lodjur, tigrar, elefanter, pingviner, olika hjortar, den tropiska delen med apor, krokodiler, papegojor, fjärilar och skorpioner, Pampas med lamadjur, den levande natten med fladdermöss och råttor. Afrikas giraffer och noshörningar samt savannens zebror, strutsar och kängeru. Hela vistelsen på Zoo avslutades på Barnens Zoo där Annica och Anton fick leka och vara inne och klappa djuren. På Barnens Zoo fanns där getter, kor, hästar, grisar osv. Vi åkte bussen tillbaka till huvudbangården där vi gick och handla. Därefter åkte vi tillbaka till vandrahemmet.

Fredagen den 25 juli

Dagen började som vanligt med att vi tog de kommunala bussarna in till Huvudbangården. Från där tog vi en promenad bort till Tycho Brahes planetarium med Omnimaxteatern. Denna teater kan jämställas med Cosmonova vid Naturhistoriska museet i Stockholm. Inne på planetariet gick vi och tittade på allt som handlade om rymden. Detta upplevde vi som en liten besvikelse då det mesta står på danska och lite engelska. Det var också väldigt liten utställning. Bara i ett plan. Det som gjorde besöket som en av resans höjdpunkter var teatern. Här fick vi uppleva en film som handlade om Egyptens mysterier. Efter filmen återvände vi till Rådhusplatsen för att flanera på Ströget. Innan vi började gå så gick vi in på en Burger King restaurang för att äta en bit mat.Här fick man uppleva gatuförsäljningare, gatumusikanter mm. Efter en stund hade vi kommit fram till ett av min hustrus besöksmål - Systrarne Gröns hus. Här blev det för mig att vänta en bra stund när hon skulle gå igenom affären. Vi flanerade en bit till på Ströget innan vi vände och gick tillbaka Rådhusplatsen. Där fick vi uppleva det med otroliga man kan göra i juli månad. På ett antal fordon satt mängder av jultomtar. Då slog det mig att Köpenhamn har varje år en tomtekongress i juli månad.

Lördagen den 26 juli

Efter vi lämnat vandrarhemmet kl. 10 begav vi oss mot Sverige igen. Vi åkte över Öresundsbron igen, samma dåliga väder som när vi åkte ner. Betalade åter igen 275 kr på den svenska sidan. Rasten blev även denna gång i Grumslöv där vi åt glass. Vi kom hem till Halmstad kl. 12.30