Lanzarote 2010 och 2012

Lanzarote på en vecka

2010-03-15

Efter en tidig morgon hämtade taxin oss till stationen. Vi tog Öresundståget till Kastrup och checkade in våra väskor i terminal 2. Vi gick igenom säkerhetskontroll och snart satt vi på planet mot sydligare nejder. Flyget lyfte kvart över nio och efter 4 timmar och 45 minuter var vi framme i Lanzarote. En temperaturresa från 8 grader kallt i Halmstad till 25 grader varmt på slutmålet. Vi åkte buss till vårt hotell, Sun Island, där vi checkade in i vår lägenhet. Sedan blev det en snabb lnch och därefter några timmars vila för att återställa kroppen. På kvällen gick vi för att äta middag och sedan var det dags för baren där vi tog en kopp kaffe och förfriskningar. Vi avslutade första dagen i resesällskapet rum.

2010-03-16

Efter en god natts sömn var det dags för första heldagen på Lanzarote. Frukosten smakade bra. Innan den beställde vi två utflykter hos reseledaren. Efter frukosten gick vi ut en promenad för att undersöka omgivningen. Vi hyrde även en safebox till våra värdesaker. Vi gick ner mot havet och Playa Dorada. Vi passerade fina bouganvilla. Här promenerade vi längs strandpromenaden in mot centrala Playa Blanca. Vi passerade restauranger, affärer och många små vilkkalkade hus. Vi gick förbi hamnen där båtar till Fuenteventura gick. Vi vände strax efter och gick tillbaka för att äta lunch. Vi letade upp en poolbar efter lunchen där vi satt, njöt ovh läskade oss i värmen. På kvällen gick vi till Carpe Dorme för att lyssna på underhållning.

2010-03-17

Efter en mycket tidig frukost begav vi oss iväg på en heldagsutflykt, Lanzarotes mästerverk – Timanfaya. Vi startade dagen med att ta oss förbi de vita salthögarna vid saltsjöarna Salinas de Janubio för att göra ett stopp vid Lanzarotes mest fascinerande landskap, Los Hervideros. Vi besökte den smaragdgröna vulkansjön El Golfo innan vi begav oss mot öns sydvästra kust. Här mötte vi ett mäktigt kolsvart landskap, där jorden fortfarande glöder under jordskorpan och där solens strålar får jorden att skina I metallfärger. Vi har kommit till nationalparken Timanfaya. Här fick vi uppleva tre experiment. Vi fick känna på lavastenarnas värme, hur lätt halm fattar eld och hur snabbt vatten upphettas för att bli vattenånga. Efter en upplevelserik förmiddag styr bussen mot en av Lanzarotes många vingårdar, El Capensno. Vi provsmakade det lokala och äter en god lunch innan vi ger oss ut på nya äventyr, mot öns nordligaste udde, till det som en gång var ett militärt skyddsområde. Vi njöt av den fantastiska utsikten fråm Mirador del Rio, 500 meter över havet, och blickar ut över de små öar norr om Lanzarote. Sedan tog vi oss ner under jorden och studerar en av öns mest imponerande naturfenomen i grottan Cuevas de Los Verdes. Dagen avslutas med ett besök i Cesar Manriques hem, byggt över fem vulkaniska gasbubblor ovanpå en blåsvart lavaström. Hit kommer man för den gedigna konstsamlingen och för att uppleva Cesar Manriques kärlek till ön.Vi var tillbaka kl 18.00. På kvällen åt vi middag, tog det lugnt för att smälta alla intryck och titta på en papegojshow I Carpe Dorme.

2010-03-18

Än en dag på Lanzarote. Efter sedvanliga morgonrutiner och frukost gick vi ner till affärsområdena i Playa Blanca. Här gick vi och tittade på allt möjligt. Vi köpte en minnestavla som vi skulle hänga upp i vårt uterum. Vi stannade nere på strandpromenaden för att ta oss en förfriskning, denna varmaste dag hittills på Lanzarote. Efter lunch satt vi oss och slöade i poolbaren och på kvällen var vi på Carpe Dorme och tittade på en Magic show.

2010-03-19

Idag tog vi en pooldag. Efter frukosten la vi oss vid poolen utanför vår lägenhet. Här låg vi fram till lunch mellan två och halv tre. Efter lunch kände vi att vi måste röra på oss och tog dörför en lång promenad längs strandpromenaden mot Papegojkusten. Det var långt dit men vi gick en bra bit på vägen. Vi var tillbaka på Sun Island vid halv åtta tiden rätt trötta, åt midag och drack förfriskningar på kvällen.

2010-03-20

Idag blev det ytterigare en pooldag. Vi låg och stekte oss i solen fram till lunchen. Vi skulle gått till Papegojkusten efter lunch men det började blåsa upp. Vi stannade kvar på områder, satt i poolbaren, åt middag och avslutade dagen på Carpe Dorme där vi såg på en fin show bestående av trolleri och akrobatik.

2010-03-21

Idag åkte vi på marknad I Teguise, Lanzarotes gamla huvdstad. Här gick vi och tittade i en massa marknadsstånd. Jag handlade en väska för 6 Euro (skulle kostat 8 Euro) och en livrem för 6 Euro (skulle kostat 8 Euro). Yvonne handlade en väska för 18 Euro (skulle kostat 45 Euro). Detta var en marknad som man skulle pruta på och det gjorde vi ordentligt. Halv ett åkte vi tillbaka till Sun Island där vi åt lunch. Efter det drack vi svenskt kaffe och likör från poolbaren på Palms balkong. Vi gick till Supermarket för att handla och åter till lägenheten där vi slappade under kvällen. Vi började så smått packa under kvällen.

2010-03-22

Sista dagen på Lanzarote. Efter frukost tog vi varsin bagagevagn till våra lägenheter för att slippa bära till bussen. Vi packade våra sista saker och gick till receptionen halv tolv. Bussen hämtade oss kl 12. Incheckning på flygplatsen gick bra. Planet lyfte tio i tre från Lanzarote och det var dags att dra fram klockan en timme igen. Vi var framme på Kastrup strax efter halv nio, på tidtabell. När vi skulle hämta ut våra väskor på bagagebanet började strulet. Vår ena väska kom inte. Vi fick göra en reklamation hos SAS som ansvarade för bagaget. När vi skulle lösa biljetter till tåget från Kastrup till Halmstad så fungerade inte biljettautomaterna. Vi försökte lösa biljetter på tåget istället. Hemma I Halmstad kvart över ett på natten. Resväskan lastades inte på vårt flyg till utan flögs den 23/3 kl 06.40 med Servisair KF639 till Köpenhamn. Den flögs vidare till Ängelholm via Arlanda 23/3 vid lunchtid med SAS SK408 och SAS 189. Jag var i kontakt med med Ängelholm men de fann ingen som kunde betala taxitransporten mellan Ängelholm och Halmstad. Väskan gick istället tillbaka till Arlanda den 24/3 med SAS SK186. Därefter så flögs det under kvällen med Skyways JZ425. Jag fick ett telefonsamtal strax efter kl 22.00 från Nordic att väskan hade kommit och att den skulle skickas ut med taxi. Runt 22.30 var väskan hemma hos oss, två dygn för sent.

Lanzarote ännu en gång på en vecka

2012-03-26

Väckarklockan ringde tidigt denna första resdag. Taxin hämtade oss halv fem och vi tog Öresundståget mot Kastrup kl fem. Efter en andra frukost checkade vi in och flygplanet lyfte mot Lanzarote tjugo i nio. Vi landade i Lanzarote tio minuter i två efter en lugn flygresa men lite turbulent landning. Transferbussen hämtade oss på flygplatsen och vi var snart framme vid ClubHotel Riu Paraiso Lanzarote Resort. Resten av dagen gick åt att titta runt på hotellet. På kvällen var vi på en Flamenco-show.

2012-03-17

Idag åt vi frukost vid niotiden. En härlig uppdukad buffé som innehöll allt. Efter denna gick vi ut genom hotellgrinden ut mot stranden. Vi följde strandpromenaden på Avenida de Las Playas ner mot centrum i Puerto del Carmen, Fruarna gick in och ut i affärer. Det var fint väder, lite vind och vi fick vår första solbränna. Vi besökte även ett tält som stod uppställd på strandpromenaden där alla irländare i staden firade S:t Patrick Day. Vi var tillbaka på hotellet vid halvtretiden och åt lunch. Slappade under resten av eftermiddagen och efter kvällens middag var vi på en Best-of-show kväll.

2012-03-18

Efter frukost fortsatte vi att studera närområdet. Vi gick ut än en gång via hotellet grind mot strandpromenaden. Denna gång tog vi åt vänster på Avenida de Las Playas mot Los Jameos Playa. Idag var vinden stark och vi hade den emot oss. Vi gick en bit men till sist fick vi vända eftersom sand blästrade oss på benen så att det gjorde ont. På vägen tillbaka gick vi i affärer, köpte vykort och minnessaker. Efter kvällens mat och dryck fick vi avnjuta en Hollywood show.

2012-03-19

Idag var jag i receptionen på morgonen och påpekade problemen med de många bett som jag och hustrun hade fått. Detta var moskitos enligt personalen. De skulle spraya rummet md något medel. Jag framförde även att vi ville byta rum men de sa det var fullt. Jag framförde även våra problem för Fritidsresors reseledare på plats och även de pratade med personalen. Hotellet skulle nu sätta något i eluttaget som skulle göra att myggorma dog. Under eftermiddagen gick vi in mot centrala Puerto del Carmen. Vi var på ett fiskspa där doktorsfiskar åt hudrester från våra fötter. På kvällen var vi på en show som kallades Dinner for one, Temat i denna var från Grevinnan och betjänten.

2012-03-20

Idag hade vi en dag vid poolen. Jag försökte än en gång att byta rum (som igår) men det var fortfarande fullt på hotellet enligt personalen i receptionen. Vi solade och hade skönt. Vi gick innan middag en runda till vänster på strandpromenaden. På kvällen tittade vi på en Tangoshow

2012-03-21

Vi fick idag ett meddelande om att vi får byta rum från 22 mars dvs sista natten i ett nytt rum. Vi hade ytterligare en dag vid poolen. Receptionen hörde av sig kl sex på kvällen om det var bättre med moskitos. På kvällen åt vi middag på hotellets asiatiska restaurang. På kvällen såg vi på en Dreamcatcher-show.

2012-03-22

Nu var det sista hela dagen på Lanzarote. Vi hade sol på förmiddagen och moln på eftermiddagen. Vi bytte rum kl 12.30 till ett på tredje våningen, med balkong med fin havs- och poolutsikt. På kvällen var på ute på staden och tog vårt andra fiskspa.

2012-03-23

Bussen hämtade oss fem i tolv och planet lyfte från Lanzarote kvart över två. Vi landade på Kastrup kl åtta. Öresundståget kom kvart i elva och vi var tillbaka hemma halv två på natten.

Efter resan

Med anledning av det som hände under resan beslutade jag mig att skicka en reklamation till Fritidsresor så att de skulle få reda på hur vi blev behandlade på hotellet.

Vi låg i rum 126. Under första och andra natten upptäckte vi att det surrade i rummet. Vi visste inte vad det var men upptäckte att vi började få bett på händer, armar och ansikte. Våra reskamrater låg i rum 147 i den andra den av hotellet men hade inga problem.

Jag räknade igenom mina bett och hade 12 st på vänster hand och arm, 13 st på höger hand och arm och 5 bett i ansiktet. Hustrun hade 10 bett på kroppen.

Vi visste inte vad detta var men enligt receptionen var det Mosquito-bett. Vi försökte komma i kontakt med guiderna men det tutade bara upptaget.

Min fundering var då: Hur kan hotellet placera de boende i rum med risk för mosquitos.

Jag försökte byta rum men receptionen sa att det var fullt men det kunde hjälpa oss med en elektrisk adapter mot mosquitos.

Vi var även i kontakt med guiderna under måndagen när de besökte hotellet men de kunde inte göra mer än vad jag själv kunde göra. Enligt guiderna så hade de aldrig hört talas om dessa problem på detta hotell. Guiderna var i kontakt med oss under tisdagen men han hade aldrig hört talas om problem med mosquitos .

Jag försökte även byta rum under tisdagen men även då sa de att det var fullt.

Vad vi kan förstå så har gäster i rummen runt oss också haft problem och fått byta rum.

Vi fick först byta rum på torsdagen alltså sista natten på hotellet.

Mina frågor är

• Hur kan hotellet placera gäster i hotellrum med mosqitos?

• Varför låter hotellet oss inte byta rum tidigare? Hade det funnits en vilja hos receptionen så tror jag att de skulle kunna erbjuda oss något alternativ.

• Varför skall vi behöva pina oss under hela semesterveckan med 40 bett eftersom hotellet placerade oss i hotellrum med mosqitos. Att få ha dessa kliande bölder och missprydnader under hela semestern och människor som tittar konstigt på en

Vi förutsätter att fyrstjärniga hotell som ni anlitar inte har dessa problem.

Att finna en syndabock är kanske inte så lätt men det kanske ligger i kommunikationen mellan receptionen (viljan att få in gäster i alla rum) och rumsstädningen (problem med mosqitos i rummen) på hotellet. Dock finns det två offer och det är jag och min hustru.

Det står inte heller någonstans i era resebroschyrer att resenärer själv skulle skydda sig. Jag hoppas att Fritidsresor kompetenserar oss för de obehag vi har haft under resan.

Den 12 maj ringde Fritidsresor och sa att de behandlat min reklamation. Det resulterade i att jag skulle få 1.000 kr i presentkort. Jag ville inte ha det utan kontant ersättning istället. De skulle sätta in pengarna på mitt bankkonto.