Menorca 2008

Denna semesterresa genomförde i först och främst för att våra yngsta barn skall få möjligheten att åka till ett varmare land. Vi besökte Benidorm med vår äldsta son för knappt 20 år sedan.

Dag 1 – 1 juli

Efter en tidig morgon, vi steg upp klockan tre och körde från Halmstad klockan kvart över fyra. Vi kom fram till Sturup Malmö en kvart för planerad tid alltså klockan sex. Vi checkade in våra väskor kvart över sex och gick därefter igenom kontrollen till taxfree-området. Där tittade vi i affärerna och åt lite mat. Klockan tio i åtta fick vi gå ombord på JetX/Primera Air som skulle ta oss till Menorca. Flygplanet kom först från Göteborg där de först hämtat upp passagerare. Flyget till Menorca tog 2 timmar och 38 minuter. Vi serverades en enklare lunch. Nu var vi framme till resans mål, Menorca, 186 mil från Malmö och 200 mil från Halmstad. Ön som är 5 mil lång och mellan 1-2 mil bred. Efter landningen på flygplatsen i huvudstaden Mahon på Menorca fick vi ut våra väskor, vi begav oss till transferbussarna och det tog cirka en timma tills vi kom till vår slutdestination Marin lägenhet i Cala’n Bosch. Vi checkade in på hotellet, hyrde en safebox och fick våra armband som visade att vi hade ”All inclusive”. Vi åt lunch klockan två på Hotel Cala’n Bosch promenadavstånd från vårt lägenhetshotell, badade och solade vid poolen, åt middag klockan åtta, därefter tidig sänggång efter en lång resdag.

Dag 2 – 2 juli

Äntligen nu är vi inne på den första hela dagen på vårt resmål. Efter en varm natt med 28 grader i sängkammaren vaknade man svettig. Varför har vi inte luftkonditionering? Det var därför skönt att sätta sig en stund på balkongen för att svalka av sig innan man gjorde morgonsysslorna och gick till det närbelagda hotellet för att äta frukost. Från balkongen kunde vi titta ut över havet, dess blåa underbara vatten och de båtar som passerade. Frukosten kunde bestå av kaffe och juice, bullar och rostat bröd, stekt ägg, salami, skinka, ost, marmelad mm. Frukosten var i övrigt Englandsinspirerad eftersom många boende kom från England, Skottland och Irland. Klockan halv elva var det dags för Solresors informationsmöte. De erbjöd oss följande utflykter ”Upptäck Mahon”, ”Öturen” och ”Heldag på havet”. Vi valde att åka på ”Upptäck Mahon”. Efter mötet var det dags för mamma och pappa att byta om till badkläder och gå ner till poolen, lägga sig i en solstol och lapa i sig så mycket sol man orkade. Med jämna mellanrum gick man in i snackbaren för att få diverse drycker. Man kunde få öl, sangria, sprite, cola, fanta mm i poolens snackbar. Lunch åt vi klockan två och middag klockan åtta. Till både lunch och middag serverades buffé. Här kunde man äta vad man vill. Det serverades både kött, fisk och fågel, et stort salladsbord och ett delikat dessertbord. Till detta serverades vin, öl, juice mm. Efter middagen började vi att utforska området runt vårt lägenhetshotell. Förutom vårt hotell och det hotell vi äter på så finns ett lägenhetshotell som heter Tamarisco. Bakom Hotel Cala’n Bosch fanns en fin badstrand, Cala Bosch, där barnen badade ett antal gånger. Här kunde man också sitta och filosofera, titta på utsikten.

Dag 3 – 3 juli

Efter ytterligare en varm natt vaknade man svettig. Det var därefter skönt att återigen sätta sig en stund på balkongen för att svalka av sig innan man gjorde morgonsysslorna och gick till det närbelagda hotellet för att äta frukost. Efter frukosten var det dags att lägga sig vid poolen och lapa sol. Hämta en och annan förfriskning i snackbaren och med jämna mellanrum dra sig in i skuggan. Här kunde man läsa sin medhavda bok och lösa ett och annat Soduku. Vi gick till hotellets supermarket och köpte vatten och andra varor. Runt vårt hotell växte vilda hibiskusträd, palmer och kaktusar. Efter middagen fortsatte vi utforskningen av den närliggande Marinan. För att komma dit fick man få över en liten stenbro. Här kunde man finna restauranger, souveniraffärer, supermarket och många gatuförsäljare som fixade håret på tjejerna. Här finns också Lago Park, en nöjespark med minigolfbana, badlandskap, restaurang och bar. Här roade vi oss med att spela biljard, airhockey mm. Vi gick runt marinan och åter till hotellet.

Dag 4 – 4 juli

Än en natt har gått och dagen börjar med molnighet. Vädret var fortfarande varmt och det blev inget sol under dagen. Vi fick roa oss med andra saker som läsning, spela kort, Soduko mm. Vi var över också roade oss i Marinan och tittade på fiskarna i vattnet och de fina båtarna. Klockan 10 på kvällen var vi inne på hotell Cala’n Bosch och tittade på Flamenco show. Denna show skulle ha varit utomhus men det blåste för mycket.

Dag 5 – 5 juli

Idag begav vi oss på resans enda utflykt – till huvudstaden Mahon eller Mao. Vi passerade föst staden Ciutadella som var Menorcas tidigare huvudstad. Här passerade vi igenom ett antal rondeller innan. Efter vi har hämtat upp fler resenärer i Cala Galdana så begav i oss den fem mil länga väggen till huvudstaden. Vi passerade Ferreries som bl a är känd för sin osttillverkning. Es Mercadal som ligger vid foten av El Toro, det högsta berget på Menorca med sina 357 m och Alaior innan vi kom till Mao. Ön är 5 mil lång och bredden varierar mellan 1 – 2 mil. Landskapet är rätt stenigt med få buskar i norr beroende på den nordiga vind som blåser i över kusten. Vi blev avsläppta vid stadens marknad, där i gick runt och tittade en stund. Vi promenerade ner mot hamn och passerade ett apotek som visade 31 grader kl 11 på dagen. l kvart över tolv skulle i träffas nere vid hamnen för att åka en rundtur med den sk glasbottenkatamaren Don Juan och beskåda världens näst största naturhamn efter Pearl Harbour. Här passerade vi exklusivt boende med egen brygga och båt, gamla spanska och engelska försvarsanläggningar från 1600- och 1700-talet, gamla epedemisjukhus för kolera, pest och gula febern som användes mellan 1719-1819. Båten hade en glasbotten där man kunde beskåda olika fiskar. Tillbaka i hamnen besökte vi Gin Xorguer (Mahons gintillverkning). Här fick vi prova olika likörer, giner mm. Efter detta åkte vi vill tillbaka till lägenheten i Cala’n Bosch för sol och bad. På kvällen gjorde vi vårt dagliga besök på Marinan. Vi handlade inhemsk öl på Marinans Top Markets som vi skulle ha med tillbaka till Sverige. Klockan 10 på kvällen var vi utomhus på hotell Cala’n Bosch och tittade vi på Destined

Dag 6 – 6 juli

Efter en varm natt med hög luftfuktighet och man vakna svettig. Frukost, bad, sol, förfriskningar, lunch, bad, sol förfriskningar, middag. Vi gjorde det dagliga besöket på Marinan. Även denna dag handlade vi inhemsk öl på Marinans Top Markets som vi skulle ha med tillbaka till Sverige. Klockan 10 på kvällen var vi utomhus på hotell Cala’n Bosch och tittade vi på Magic Show

Dag 7 – 7 juli

Idag vaknade vi upp till den sista hela dagen på Menorca. Synd att behöva åka hem men det var trots allt ett speciellt leverne med bara sola, bada och äta. Dagen som liknade gårdagen fast det var lite molnigt på förmiddagen. Efter lunch kom solen fram igen och då var det bara att slänga sig i solstolarna och lapa sol, besöka poolbaren med jämna mellanrum för att inta uppfriskande drycker. Klockan 10 på kvällen var vi utomhus på hotell Cala’n Bosch och tittade vi på Precisions show

Dag 8 – 8 juli

Dagen började som de flesta andra på denna semester, dock skulle lägenheten lämnas senast kl 11.00. Frukost, sola lunch sola fram till kl 16. Kl 17.20 kom transferbussen och hämtad oss i Cala’n Bosch. Hämtade fler resenärer i Cala Galdana och därefter till flygplatsen i Mahon. Flyget till Malmö/Göteborg skulle ha startat 20.35 men det blev en halvtimmas försening. Vi landade i Malmö efter en lugn flygresa tio i tolv. Nu var det dags för sista etappen, vår bilresa hem till Halmstad med syrestopp i Erikslund. Vi var hemma tio i två på natten